Kevin Triguero’s tips på hur du gör 2019 till ditt bästa träningsår någonsin

In the MOOD for energy! Vi inledde året med att fokusera lite extra på hälsa, träning och skönhet. Ett bra tillfälle att kickstarta året genom att komma igång med nya, goda vanor och rutiner.


Kevin Triguero
som är träningsinstruktör/PT, partner och marketing manager för BARRY’s Bootcamp i Stockholm, har delat med sig av tips på hur du gör 2019 till ditt bästa träningsår någonsin. Läs och inspireras nedan! 

Kost

Det vi stoppar i oss har väldigt stor betydelse för det resultat vi uppnår. Kosten utgör basen för den förändring som sker i kroppen och påverkar hur väl du presterar i olika sammanhang. Maten är det bränsle kroppen får under dagen för att utföra diverse aktiviteter och desto bättre kvalitet på bränsle desto enklare kan kroppen att omvandla den till energi. Väldigt förenklat så behöver din kropp kolhydrater, fetter och proteiner. Dessa utgör de grova byggstenarna i det bränsle din kropp behöver för att ha en fungerande och aktiv livsstil. Makronutrienter som det också kallas får du i dig dagligen genom den mat du äter och förhållningen mellan dessa, det vill säga mängden av respektive, kan varje kraftigt beroende på måltid. Ett tips som jag vill ge är att bli mer medveten i din vardag om det du stoppar i dig och varför. Bilda dig en uppfattning om hur du förbrukar ditt bränsle om dagarna och när du har en klarare bild så kanske det också blir enklare att förstå vilken mängd och hur fördelning mellan makronutrienterna bör förhålla sig för att du ska må och prestera på topp.

Träning

Resultatet är en kombination av genomtänkt kost och välplanerad träning. Till skillnad från kosten som utgör bränslet så är träningen verktyget vi behöver för att forma. I verktygslådan finns det olika verktyg, olika träningsformer, som är olika skickliga på att forma kroppen. För oss som lever i vardag med arbete och familj och som inte har någon specifik ambition om att prestera inom en viss idrott så är en mix av kondition- och styrketräning att föredra. Båda två har väldigt bra effekter på kroppen och hälsan men utgör väldigt olika verktyg med olika egenskaper. Det är jättevanligt att man känner sig bekväm med ena eller andra träningsformen och går miste om de positiva egenskaperna i den träningsform man inte ägnar sig åt. Båda träningsformerna är väsentliga för en hälsosam och välsvarvad kropp.

Motivation och Balans

Man kan prata i evigheter om de två ovanstående punkter och dessa kan göras hur generella eller individuella som helst. Men i grund och botten finns det en sanning som man behöver ta med i beaktning: Vad vill jag? Och varför?

Att veta vad som är rätt och fel hjälper oss inte om vi inte känner ett driv eller en önskan för det vi gör, så därför måste detta vara utgångspunkten i allt vi gör. Att se på andra omkring oss och finna oss i ett önsketänkade kommer för den delen inte heller att hjälpa oss framåt. Vision är en visuell bild om ett framtida jag. Målsättningen bör vara realistiskt förankrad och delmål är småsteg som ger en daglig motivationsskjuts på resan. Det är få som uppfyllt sin vision från en dag till en annan. Majoriteten har lagt ner det dagliga arbetet, uppnått sina delmål som gett positiv energi, glädje, entusiasm till att fortsätta mot att uppfylla sin målsättning för att slutligen inse att visionen förändrats och skjutits ännu längre fram. Nya mål, nya delmål måste till. Motivation är det dagliga arbetet oavsett du i övrigt har en bra eller dålig dag. Det är den ansträngning man lägger ner på daglig basis för att uppfylla sin vision.

Mitt starkaste tips när det kommer till att hitta motivation och glädje i träningen är att finna balansen mellan det du vill uppnå och de förutsättningarna du har omkring dig. Fokusera på den planering du satt upp för dig själv och ta det dag för dag, pass för pass. Tro på det du gör och hitta glädje i att uppfylla dina delmål så kommer du till slut nå dit du från början önskade. 

 


Om BARRY’s Bootcamp – “The Best Workout in the World"

  • BARRY’S Bootcamp grundades 1998 av Barry Jay i West Hollywood. Idag finns ett 40-tal träningsstudios runt om i världen och sedan 2017 finns Barrys’ även i Sverige. Träningsstudion här i Stockholm i Mood District öppnade 2017 och sedan 2018 finns BARRY’s även i Göteborg.
  • Instruktörsledd högintensiv gruppträning där löpband varvas med stationsbaserad styrketräning där man tränar olika muskelgrupper med hjälp av kroppsvikt, hantlar, gummiband m.m. BARRY’s Stockholm erbjuder olika pass med olika fokusområden. Varje veckodag fokuserar man på en ny muskelgrupp för att man ska få en komplett helhet i sin träning. Med undantag från fredag till söndag där det är helkroppsfokus som gäller. Det är en träningsform som passar för alla – instruktörerna går runt och ser till att tempot hålls uppe men det är alltid möjligt att anpassa passet efter sin egen nivå.
  • Träningen sker i Red Room: ett rum med dämpad belysning och hög musik för maximal känsla av energi och glädje under träningspasset. 

BARRY’s Bootcamp Stockholm erbjuder ett stort antal klasser varje dag, från tidig morgon till kväll. Klicka här för att läsa mer och köpa medlemskap/pass.

Publicerad: